Wykryty przez Proppa schemat bajki jest równie dobrą podstawą reklamowego scenariusza jak schemat monomitu
Campbella. Także i w tym przypadku jest on zresztą aplikowany raczej
fragmentarycznie (zobacz tu). Jako całość funkcjonuje on wyłącznie w głowach
odbiorców. Reklamowy spot złożony jest natomiast z jego wybranych elementów.
Weźmy przykładowo radykalnie zredukowany
układ bajkowych wydarzeń złożony wyłącznie z czterech funkcji: Szkodzenia
(funkcja 8), Walki (funkcja 16), Zwycięstwa (funkcja 18) i Usunięcie
nieszczęścia (funkcja 19). Realizacją tego schematu może być choćby następująca
(skąd inąd znana) fabuła: wilk połyka dziewczynkę (8). Na odsiecz rusza jej
myśliwy, który walczy z wilkiem (16) i zabija go (18), po czym rozpruwa mu
brzuch i wydobywa zeń całą i nienaruszoną ofiarę, którą odprowadza do domu (19).
Ten sam schemat można wykorzystać
do stworzenia innej bajki: zły kupiec kradnie kurę znoszącą złote jajka (8),
gra o nią w karty z synem okradzionej wdowy (16) i niespodziewanie przegrywa
(18). Kura wraz ze zwycięzcą wraca do wdowiej chałupy (19).
Ale można i tak: Przerażające żywiołaki
odbierają kierowcy i jego rodzinie bezpieczeństwo i komfort jazdy (8). Na
szczęście zjawia się Bibendum, który walczy (16) i pokonuje (18) zagrożenia.
Bezpieczeństwo i komfort wracają wraz z nowymi oponami (19). Bajka? Oczywiście
nie. To reklama Michelin.
Sięgniecie po bajkowy schemat umożliwia
podkreślenie zalet marek czy produktów dzięki przydzieleniu im roli wykonawcy
pozytywnie waloryzowanych funkcji. Kibicujecie myśliwemu czy wilkowi? Złemu kupcu
czy wdowiemu synowi? Mówcie co chcecie, ale w głębi duszy stawiacie na bohaterów.
I nie macie wyjścia: jeśli w roli bohatera osadzony zostanie Bibendum, to po prostu
go lubicie.
Potrzebujecie innych przykładów?
Proszę.
Uosabiające chorobę potwory
napadają na kobietę (8). Przeciwstawia się im (16) i pokonuje je (18) Aspirin C
pod postacią duszka. Odebrane zdrowie wraca (19).
Zarazki atakują wnętrze muszli
klozetowej (8). Na szczęście jest Domestos, który uderza (16) i likwiduje zagrożenie
(18). Czystość powraca (19). I tak w kółko. W wielu odsłonach. Od wielu lat.
I wreszcie trochę bardziej
subtelnie w wydaniu Budweisera: Szczeniak zostaje wywieziony w siną dal (8),
lecz nie poddaj się (16) i z pomocą zaprzyjaźnionych koni pokonuje nawet złego
wilka (18). By powrócić do domu (19).
Długo tak można, a zauważcie, że
korzystamy ze schematu opartego na czterech wybranych funkcjach. Z trzydziestu jeden
możliwych. To całkiem sporo potencjalnych wariantów do wykorzystania.
0;
OdpowiedzUsuńCiekawostka to dla mnie. Nie znałam tego schematu. Nie wiedziałam, że coś takiego się dzieje, ale w sumie dopiero będę korzystać z pomocy agencji https://feb.net.pl/ w ramach reklamy. Chętnie ich sprawdzę i zapytam, co na ten temat wiedzą. Może dam się porządnie zaskoczyć.
OdpowiedzUsuń