Wcześniej pisałem ogólnie o monomicie i sugerowałem, że podobnie, jak w filmie powinno się go stosować także w marketingu. Poniżej mały przykład (trochę z lenistwa jest to zresztą
przykład, którym posłużyłem się już w książce).
W preferowanej przez mnie wersji
monomitu zaproponowanej przez Christophera Voglera (Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy),
schematyczny układ wydarzeń wygląda następująco:
- Wprowadzenie w zwyczajny świat
- Wezwanie do wyprawy
- Sprzeciwienie się wezwaniu
- Pomoc mentora
- Przekroczenie pierwszego progu
- Próby wstępne
- Konfrontacja ze strachem
- Próba zasadnicza
- Osiągnięcie celu
- Droga powrotna
- Kryzys
- Powrót i zmiany
Klasycznym przykładem realizacji
tego wzorca może być aztecka opowieść o wyprawie Quetzalcoatla do podziemi. Zaczyna
się ona w momencie, gdy bogowie po kataklizmie chcą rozpocząć nową epokę (tak
zwane Piąte Słońce). W tym celu odtwarzają świat (1). Brakuje w nim jednak
ludzi (2). Aby ich ożywić potrzebne są bowiem kości osób żyjących w poprzednich
epokach, a te spoczywają w podziemnej krainie Mictlan, rządzonej przez
przerażających władców śmierci Mictlantecuhtli i Mictlancihuatl. Żaden z bogów
nie chce więc podjąć wyzwania (3). Wreszcie jednak dwóch z nich – Quetzalcoatl
i jego bliźniaczy brat Xolotl – zachęconych przez pozostałych bogów (4)
postanawia wyruszyć. Wkroczywszy do krainy śmierci (5) bracia przemierzyli jej
dziewięć części (6) i wreszcie stanęli przed Mictlantecuhtli i Mictlancihuatl
(7). Pan Śmierci obiecał wydać kości stawiając jednak warunek pozornie nie do
spełnienia – Quetzalcoatl miał zagrać na flecie pozbawionym otworów (8). Ten przyjął
wyzwanie i wezwał na pomoc robaki, które wydrążyły otwory we flecie, dzięki
czemu udało się na nim zagrać (9). Mictlantecuhtli pozwolił zabrać kości (10).
Wysłał jednak swych podwładnych, by zabili Quetzalcoatla i Xolotla zanim ci
opuszczą podziemie (11). Mimo to braciom udało się uciec, a na powierzchni Quetzalcoat
skropił zdobyte kości krwią upuszczoną ze swojego penisa i w ten sposób
przywrócił ludzi do życia (12).
Na tym samym schemacie zbudowany
jest także scenariusz filmu Matrix.
Można nawet powiedzieć, że film realizuje ten schemat dokładniej, jak to zwykle
bywa przy okazji intencjonalnego naśladownictwa. A zatem:
Najpierw poznajemy dzień powszedni Thomasa Andersona, przyszłego Neo (1). W pewnym momencie zostaje on dosłownie wezwany do wyprawy w trakcie telefonicznej rozmowy z Morfeuszem (2). Anderson, jeszcze jako Neo in statu nascendi, ze strachu odrzuca to wezwanie przy pierwszej napotkanej trudności (3). Dopiero bezpośrednie spotkanie z Morfeuszem (4) na dobre wypchnie go poza dotychczasową rzeczywistość (czerwona pigułka) (5). Następnie Neo przechodzi rozliczne testy (6), w tym słynną scenę skoku pomiędzy budynkami (7). Prawdziwą próbą jest jednak uwięzienie Morfeusza (8). Po jego uwolnieniu (9) bohater wraz z pomocnikami próbuje uciekać (10). Działania agentów jednak skutecznie to uniemożliwiają (11). Neo zostaje zabity, lecz zmartwychwstaje i zdobywa nowe moce pozwalające przekształcać prawa rządzące wirtualną rzeczywistością (12).
A teraz spójrz na poniższą
tabelę. Pokazuje ona w jaki sposób elementy kilku wybranych spotów reklamowych
Nike pokrywają poszczególne etapy monomitu.
Etapy monomitu
|
Inner Thoughts
|
The Mission
|
Voices
|
The Jogger
|
1. Wprowadzenie w zwyczajny świat
|
Początki treningów
|
Świat sportu bez kobiet
| ||
2. Wezwanie do wyprawy
|
Chęć uprawiania sportu
przez dziewczynki
| |||
3. Sprzeciwienie się wezwaniu
|
Brak wiary w powodzenie
treningów
|
Dyskryminacja ze
względu na płeć
| ||
4. Pomoc mentora
|
[Nike]
|
[Nike]
|
[Nike]
|
[Nike]
|
5. Przekroczenie pierwszego progu
|
Kontynuowanie treningów
|
Ćwiczenia
|
Biegnący gruby chłopiec
| |
6. Próby wstępne
|
Coraz lepsze efekty
| |||
7. Konfrontacja ze strachem
| ||||
8. Próba zasadnicza
|
Osiągniecie zakładanych
rezultatów
|
Misja polegająca a
zdobyciu strzeżonej piłki
| ||
9. Osiągnięcie celu
|
Zdobycie piłki
| |||
10. Droga powrotna
|
Ucieczka ze zdobyczą
| |||
11. Kryzys
|
Powalenie jednego z
zawodników
| |||
12. Powrót i zmiany
|
Pokonanie przeciwników
i powrót
|
Sportsmenki
|
W
przeciwieństwie do filmu czy mitu spoty reklamowe mają znacznie bardziej
skondensowaną formę. Jak widać na tych przykładach zazwyczaj opowiadają one
tylko fragment monomitu. Może tu być początek bohaterskiej wyprawy (Inner Thoughts), lub jej zakończenie (The Mission). Mogą to być wreszcie etapy
wybrane z różnych krańców opowieści (Voices),
albo jak w ekstremalnym przypadku spotu The
Jogger zaledwie jeden z jej elementów. Nie oznacza to, że reszta elementów
monomitu pozostaje niewykorzystana. Sztuczka polega na tym, że bez trudu
jesteśmy w stanie dopowiedzieć sobie, co wydarzyło się wcześniej, lub wydarzy
później na podstawie elementów danych nam wprost w spocie. W The Jogger widzimy jedynie chłopca
przekraczającego próg (5). Czy jednak od razu przy tej okazji nie wyobrażamy
sobie jego szkolnych upokorzeń i dojrzewającej decyzji o zmianie stylu życia, a
także przyszłych prób, ewentualnych kryzysów i wreszcie triumfu nad własnymi
słabościami, za który trzymamy kciuki? Jasne że tak. Taka jest właśnie moc
monomitu.
Poniżej wspominane spoty.
Niektóre spoty filmowe są na prawdę ciekawe i zapamiętywalne. Moim zdaniem reklama filmowa to wciąż najskuteczniejsza metoda do promocji marki, czy produktu. Warto wiedzieć jednak, że wykonanie filmu reklamowego najlepiej zlecić profesjonalistom takim jak NeonCup - Filmy reklamowe.
OdpowiedzUsuń