Kilka ostatnich
wpisów poświęconych było kontrintuicyjności. Temat z całą pewnością jeszcze
powróci, ale żeby nie zanudzić wracam na chwilę do kwestii mitu jako wzorca
dobrej opowieści. Gdy mowa jest o storytellingu i strukturze mitycznej historii
zawsze wyskakuje Joseph Campbell i jego schemat monomitu (zobacz tu). Czy
jednak jesteśmy w takim razie skazani na Campbella? Niekoniecznie.
Campbell to
ukochany guru Ameryki. Bohater setek wywiadów i programów telewizyjnych. Idol
Geogre’a Lucasa i trochę mimowolny sprawca sukcesu Gwiezdnych wojen, uwielbiany potem przez całe Hollywood. Jednym
słowem gość o statusie popkulturowego półboga. Skoro więc Campbell opracował uniwersalny
schemat mitu to wszyscy odwołują się właśnie do niego.
Campbell nie był
jednak pierwszym, który dostrzegł istnienie takiego stałego wzorca tradycyjnych
opowieści. Na długo przed nim zrobił to rosyjski badacz Władimir Propp, który zajmował
się tak zwaną bajką magiczną (Morfologią
bajki magicznej). Podobnie jak inni folkloryści Propp starał się jakoś uporządkować
ludowy materiał narracyjny. I podobnie jak innym folklorystom szło mu to
marnie. W bajce bowiem wszystko wydaje się zmieniać bez ładu i składu. Raz
pojawia się Kościej, raz smok, albo wampir. Czasami ktoś porywa królewnę, a
czasami dzieci gubią się w lesie. Postacie i ich atrybuty migają niczym w
kalejdoskopie. Przełom nastąpił, gdy Propp w przeciwieństwie do swoich
poprzedników, skoncentrował się nie na postaciach i ich cechach, a na
działaniach. Okazało się wtedy, że na pewnym poziomie ogólności są one w wysokim
stopniu powtarzalne (Propp takie uogólnione rodzaje działań nazwał funkcjami). Co
więcej, ku zdziwieniu samego Proppa, okazało się także, że kolejność takich
funkcji jest niezmienna. Owe funkcje to:
- Odejście (któryś z członków rodziny odchodzi z domu);
- Zakaz (bohaterowi zabrania się robić pewnej rzeczy);
- Naruszenie (bohater łamie zakaz);
- Poszukiwanie informacji (antagonista bohatera zbiera informacje na jego temat);
- Udzielenie informacji (antagonista zdobywa informacje o bohaterze);
- Podstęp (antagonista przygotowuje się do wyrządzenia szkody);
- Mimowolna pomoc (ofiara nieświadomie współpracuje z antagonistą);
- Szkodzenie (antagonista wyrządza krzywdę ofierze, która ponosi pewną stratę);
- Pośrednictwo (właściwy bohater dowiaduje się o stracie zadanej przez antagonistę);
- Początek przeciwdziałania (bohater decyduje się naprawić szkodę);
- Wyprawa (bohater wyrusza z domu);
- Pierwsza funkcja darczyńcy (bohaterowi zostaje wyznaczone zadanie kwalifikujące);
- Reakcja bohatera (bohater wykonuje zadanie kwalifikujące);
- Przekazanie (bohater otrzymuje magiczny środek);
- Przemieszczenie (bohater zostaje przeniesiony do miejsca ostatecznej próby);
- Walka (konfrontacja bohatera i antagonisty);
- Nacechowanie (bohater zostaje naznaczony);
- Zwycięstwo (pokonanie antagonisty);
- Usunięcie nieszczęścia (naprawienie szkód wyrządzonych przez antagonistę);
- Powrót (bohater wyrusza w drogę powrotną);
- Pościg (krewni antagonisty ścigają bohatera);
- Ratunek (bohater przechytrza pościg);
- Nierozpoznane przybycie (bohater w tajemnicy powraca do domu);
- Bezpodstawne roszczenia (fałszywy bohater przywłaszcza sobie osiągniecia bohatera);
- Trudne zadanie (bohater otrzymuje zadanie weryfikujące jego bohaterskość);
- Wykonanie (bohater wykonuje zadanie weryfikujące);
- Rozpoznanie (bohater zostaje rozpoznany);
- Zdemaskowanie (ujawnienie kłamstwa fałszywego bohatera);
- Transfiguracja (bohater przyjmuje nową, atrakcyjniejszą postać);
- Ukaranie (fałszywego bohatera spotyka kara);
- Wesele (bohater żeni się i najczęściej dzięki temu zostaje też królem).
Jak widać układ
funkcji jest bardzo zbliżony do schematu monomitu. W istocie oba schematy są
komplementarne i jedynie inaczej rozkładają akcenty. Propp podobnie jak
Campbell zakładał zresztą, że bazą dla tego układu jest struktura rytuałów przejścia
(Historyczne korzenie bajki magicznej).
Elementarna
struktura rytuałów przejścia
|
Elementarna
struktura mitu
|
Zmodyfikowane
(Vogler) etapy monomitu (Campbell)
|
Sekwencja
bajkowych funkcji (Propp)
|
1. Faza
separacji
|
1.
Odejście
|
1.
Wprowadzenie w zwyczajny świat
|
|
2.
Wezwanie do wyprawy
|
1.
Odejście
2.
Zakaz
3.
Naruszenie
4.
Poszukiwanie informacji
5.
Udzielenie informacji
6.
Podstęp
7.
Mimowolna pomoc
8.
Szkodzenie
|
||
3.
Sprzeciwienie się wezwaniu
|
|||
4.
Pomoc mentora
|
9.
Pośrednictwo
10.
Początek przeciwdziałania
|
||
5.
Przekroczenie pierwszego progu
|
11.
Wyprawa
|
||
2. Faza
liminalna
|
2.
Inicjacja
|
6.
Próby wstępne
|
12.
Pierwsza funkcja darczyńcy
13.
Reakcja bohatera
14.
Przekazanie
|
7.
Konfrontacja ze strachem
|
|||
8.
Próba zasadnicza
|
15.
Przemieszczenie
16.
Walka
17.
Nacechowanie
18.
Zwycięstwo
|
||
9.
Osiągnięcie celu
|
19.
Usunięcie nieszczęścia
|
||
3. Faza
integracji
|
3.
Powrót
|
10.
Droga powrotna
|
20.
Powrót
|
11.
Kryzys
|
21.
Pościg
22.
Ratunek
|
||
12.
Powrót i zmiany
|
23.
Nierozpoznane przybycie
24.
Bezpodstawne roszczenia
25.
Trudne zadanie
26.
Wykonanie
27.
Rozpoznanie
28.
Zdemaskowanie
29.
Transfiguracja
30.
Ukaranie
31.
Wesele
|
Odmienne rozłożenie
akcentów pozwala jednak na konstruowanie mitopodobnych (a więc skutecznych) opowieści
marketingowych z nieco innych elementów. I w kolejnym poście będzie właśnie o
tym.
0 komentarze:
Prześlij komentarz