czwartek, 12 kwietnia 2018

Amalgamaty w projekcie reklamy


Po dłuższej przerwie wracamy do amalgamatów. Była już teoria i była próba spojrzenia na amalgamatyzację jako na proces wytwarzania samej idei marki. Najbardziej oczywisty sposobem zastosowania teorii amalgamatu w marketingu jest jednak jej wykorzystanie w projektowaniu kampanii reklamowych i ich części składowych. Podstawową funkcją teorii integracji pojęciowej jest bowiem wyjaśnianie jak dochodzi do sensownego kreowania nowatorskich koncepcji przy użyciu standardowych przestrzeni pojęciowych. Jest to zatem propozycja modelowania ludzkiej kreatywności, w tym oczywiście także kreatywnych aktów związanych w wytwarzaniem komunikatu reklamowego.

Przy takim wykorzystaniu koncepcji amalgamatów w marketingu nie ma potrzeby improwizacji. Istnieje bowiem względnie bogata literatura analizująca przykłady reklam z wykorzystaniem ram teoretycznych zaproponowanych w ramach teorii integracji pojęciowej. Magdalena Grabowska (Metafora pojęciowa i amalgamat w reklamie prasowej, Toruń 2013) analizuje na przykład reklamę lodówko-zamrażarki firmy Ardo i jej wiodące hasło „wrzuć coś na ziąb”. Hasło to jest oczywistym amalgamatem powstałym w wyniku integracji pojęciowej łączącej z jednej strony frazeologizm opisujący szybkie zjedzenie drobnej przekąski, a z drugiej czynność wkładania jedzenia do lodówki. Połączenie obu przestrzenni jest możliwe, w obu przypadkach chodzi bowiem o włożenie jedzenia do pewnego rodzaju pojemnika (ust w jednym przypadku, lodówki w drugim). Co więcej zachodzi tu podobieństwo wyrazów na poziomie fonetycznym (ziąb/ząb). W efekcie w przestrzeni amalgamatu wyłania się idea przechowywania pokarmów w lodówce, która jednak dodatkowo jest skojarzona z pozytywnie waloryzowaną przyjemnością ulubionych, smacznych przekąsek.

Amalgamatyczne hasła reklamowe często uzupełniane są graficznymi hybrydami. I zazwyczaj to właśnie one są głównym nośnikiem efektów integracji pojęciowej. Annamma Joy, John Sherry i Jonathan Deschenes (Conceptual blending in advertising, „Journal of Business Research” 2009/62) analizowali między innymi reklamę stanu Illinois, w której starał się on pokazać jako miejsce przyjazne biznesowi opartemu na nowych technologiach. Grającemu słowem „state” hasłu „You have a state-of-the-art company? Isn’t it time you hade a state-of-the-art state?” towarzyszy obraz palmtopa w kształcie stanu Illinois.


Już na poziomie graficznej hybrydy mamy tu zatem do czynieni z reprezentacją idei Illinosi jako stany nowoczesnych technologii.
Znakomite przykłady kampanii reklamowych przechwytujących elementy codziennej przestrzeni i przerabiających je przy użyciu mechanizmów integracji pojęciowej podaje Ioanna Grancea (When Blended Spaces Become Branded Spaces, „Journal the Seminar of Discursive Logic, Argumentation Theory & Rhetoric” 2013/1” 2013/1). Jednym z nich jest reklama lokalnego zoo. Miksując „wysoką” żyrafę z „wysokim” elementem przestrzeni miejskiej autorzy kampanii uzyskali ciekawą, a jednocześnie czytelną graficzną reprezentacje idei spotkania dzikich zwierząt w mieście.


Jeśli chodzi o wnioski z tych kilku przykładów, to najważniejszy z nich jest następujący: skoro można użyć modeli działań amalgamatycznych do opisu istniejących reklam, to można ich także użyć jako punku wyjścia do projektowania kolejnych. A w następnym odcinku o tym, jak reklamowe amalgamaty są czytane przez odbiorców.
Share:

38 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam proces tworzenia reklamy jest dość skomplikowany i kto tego nie wie, może takich rzeczy nie zrozumieć. Ważnym jest wskazanie dość ściśle wydzielonej grupy. Takie kampanie https://fabrykamarketingu.pl/programmatic-buying-rtb są bardzo dobre, jeśli chcemy precyzyjnie określić target naszego produktu lub usługi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne pomysły na reklamę, ale jednak trzeba powoli zgodzić się z faktem, że najskuteczniejszym medium obecnie jest internet. Agencje reklamowe, która działają w sieci, są w stanie nie tylko poprawić naszą pozycję w Google, ale też dzięki audyt ux, mogą poprawić wygląd strony do tego stopnia, że bardziej zaciekawi ona użytkowników

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyciągnięcie klienta na stronę to jedno. Kolejnym zadaniem jest sprawienie, aby odpowiedni układ strony internetowej zachęcał odbiorców do wykonania czynności przez nas rozumianych jako konwersje. Warto tutaj przeanalizować elementy UX - takie jak formularze kontaktowe. Warto wykonać audyt UX - https://seo-cymes.pl/audyt-ux/, aby poprawić te kluczowe elementy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jestem przekonany, że jeśli bierzemy się już za kampanię reklamową w sieci http://cybernecik.pl/kampania-reklamowa-w-sieci-robisz-to-zle/. to musimy przede wszystkim robić to dobrze. W przypadku naszego nieumiejętnego podejścia możemy tylko stracić budżet i nie mieć żadnych wpływów. Dlatego myślę, że zdecydowanie lepiej jest to zlecić na zewnątrz.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czasami zdarza się, ze niestety reklama nie jest trafiona i nie przyniesie nam to klientów. Jednak również odstrasza potencjalnych nabywców brak bezpieczeństwa np. w sklepie internetowym. Ja mam u siebie płatności online https://www.cashbill.pl/ bez których żaden sklep www nie ma prawa istnieć.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pozycjonowanie sklepów www jest nadal bardzo skutecznym sposobem na zwiększenie klientów i ruchu w wyszukiwarce Google. Ja bardzo chętnie czytam wpisy pozycjonerskie na http://portalpolska.pl/artykul-sukces-wspolczesnego-marketingu-pozycjonowanie-stron-internetowych i jestem bardzo z nich szczęśliwa. Należy pamiętać, że w zestaw pozycjonowania witryn wchodzi mnóstwo składników które muszą działać razem ze sobą.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Reklama w sklepie internetowym jest bardzo ważna, ale według mnie równie ważne jest wygodne korzystanie ze sklepu. Do tego zdecydowanie wpisuje się system płatności. Na stronie https://www.przelewy24.pl/blog/jak-usprawnic-platnosci-online-w-sklepie-internetowym znajdziecie szczegóły związane z systemem płatności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oprócz systemu płatności dla sklepu online, warto też jest zastanowić się nad wyborem odpowiednich metod dostawy. Za dobre rozwiązanie biznesowe uważam tutaj oprogramowanie Sendit. Dzięki niemu zapewniamy naszym klientom dostęp do bogatej oferty przewoźników. Ponadto dzięki narzędziu do śledzenia paczek Sendit https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/ możemy na bieżąco monitorować naszą wysyłkę. Integracja sklepu z Sendit jest bardzo korzystna i pozwala przede wszystkim zaoszczędzić na kosztach przesyłek.

      Usuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja myślę, że trzeba wychodzić na przeciw wymaganiom klientów, dlatego rozwiązania typu livechat proponowane przez Green Parrot warto wdrożyć we własnych sklepach

    OdpowiedzUsuń
  12. A co sądzicie o tradycyjnych formach reklamy? Znalazłam w sieci namiar na firmę https://adlove.pl/pl/ która specjalizuje się nowoczesnymi systemami reklamowymi i chciałabym, aby stworzyli dla mnie ściankę a także stojak na ulotki. Czy to dobry wybór?

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak się zastanawiam, że może dobrym pomysłem byłoby także wdrożyć do takiego sklepu tego typu https://sellintegro.pl/14-baselinker integrację z allegro/ Od znajomego słyszałem, że kiedy on się na to zdecydował znacząco wzrosła mu sprzedaż. Co wy sądzicie o takim rozwiązaniu?

    OdpowiedzUsuń
  14. Moim zdaniem tradycyjne formy reklamy powoli odchodzą do lamusa. Aczkolwiek warto z nich korzystać. Trzeba tylko wiedzieć kiedy! Bardzo pomocny w tej kwestii może okazać się ten artykuł o ulotkach. Dowiesz się z niego czy ulotki i inne gadżety reklamowe sprawdzą się w twojej branży.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  17. Z tego, co mi wiadoamo to niestety znalezienie odpowiedniej agencji reklamowej potrzebuje czasu, ponieważ trzeba przejrzeć różne oferty i możliwości, aby taka współpraca była jak najbardziej owocna. Nie wiem, czy miałeś okazję już coś sprawdzać, ale jeśli jeszcze nie i jeśli czegoś szukasz to polecam zerknąć na ofertę GREEN PARROT

    OdpowiedzUsuń
  18. Osobiście jestem zdania, że ważnym aspektem jest również pozycjonowanie stron www. W końcu jak przedstawiono na https://reporterzy.info/3930,na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-3-rzeczy-ktore-warto-wiedziec.html jest to świetny sposób na poprawienie konkurencyjności naszej strony.

    OdpowiedzUsuń
  19. W dzisiejszych czasach nie potrzeba wiele, aby stworzyć świetną i interesującą reklamę. Wejdźcie sobie na stronę https://push-ad.com/ratujemy-porzucone-koszyki/ i koniecznie sprawdźcie, jak działa reklama związana z przypomnieniami o subskrybcjach i zachęca do robienia zakupów przypomnieniami.

    OdpowiedzUsuń
  20. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja niestety na samej reklamie do końća się nie znam, ale faktycznie jest to na pewno element składowy marketingu. Nawet jak czytałem w http://www.profet.pl/rola-materialow-drukowanych-w-nowoczesnym-marketingu/ to również materiały drukowanie mogą odgrywać całkiem poważną rolę w reklamie i marketingu.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawe informacje. Stąd wniosek, że człowiek cały czas się uczy. Chociaż w kwestii reklamy lepiej na profesjonalistach polegać. Warto na przykład polegać na https://seomamut.pl/ , wiedzą jak skutecznie wypromować firmę. W swojej ofercie mają między innymi pozycjonowanie stron, które obecnie jest i popularne i skuteczne. Tylko trzeba wiedzieć jak to zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  23. W reklamę zdecydowanie warto zainwestować. Najlepiej polegać na kimś z wiedzą i doświadczeniem, kto będzie mógł doradzić najefektywniejsze rozwiązania. W końcu nie chodzi o to, żeby wydawać dużo kasy na różne działania, a potem może się okazać że są niewystarczające. Przede wszystkim strategia, rozeznanie rynku, zadbanie o pozycje marki. Dlatego ja bym polegał na http://blog.sklep.pl/ , już oni zadbają o dobry content, optymalizację działań, po to żeby ograniczać koszty i w szybszym czasie osiągać cele sprzedażowe.

    OdpowiedzUsuń
  24. Poza reklamą w sieci, warto wziąć pod uwagę także tę lokalną. Od siebie mogę polecić www.vitabri.pl/namiot-ekspresowy/namiot-stalocisnieniowy-airdome - te namioty mają świetne zastosowanie w przypadku wystaw wszelkiego rodzaju.

    OdpowiedzUsuń
  25. Oczywiście, że są utarte schematy reklamy, jednak wciąż trzeba przeć naprzód i szykować to, co może po prostu nam się spodobać, ale i działać na poziomie. Ja na przykład chcę dowiedzieć się, jakie nowe rozwiązania ta agecja https://feb.net.pl/ może mi przygotować.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja dopiero co zaczynam stawiać pierwsze kroki w reklamie więc większość spraw jest dla mnie nowa. Bardzo mi się podoba artykuł https://push-ad.com/blog/notyfikacje-web-push-maja-najwyzszy-poziom-ctr-w-mediach/ w którym fajnie popisano to jak reklamy push mają stosunek do CTR.

    OdpowiedzUsuń
  27. Praktycznie wszędzie znajdą się jakieś rzeczy lub ludzie w reklamie, którzy wszystko psują. W takiej sytuacji ja po przeczytaniu https://e-biznes.pl/jak-pozycjonowac-sklep-internetowy?k=wp&r=2020 postanowiłem się sam zainteresować tym jak mogę pozycjonować własny sklep internetowy.

    OdpowiedzUsuń
  28. Co by nie było to w szczególności w biznesie online na pewno dobra reklama jest bardzo potrzebna. Ja muszę przyznać, że jak czytałam sobie portal https://smartix.pl/ to wtedy już wiem, że jest to bardzo fajny sposób na to, aby się dużo nowych rzeczy dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  29. Jestem zaskoczona, że nikt z was nie wspominał o możliwości udziałach w targach branżowych. Do tego celu co prawda będziecie potrzebowac tego typu namioty https://www.vitabri.pl/namioty-dmuchane-ekspresowe-air-dome-vitabri ale ich wynajem wcale nie jest drogi.

    OdpowiedzUsuń
  30. Co by nie było to faktycznie sama reklama jest niezwykle ważna. Tym bardziej jeśli prowadzimy własny sklep internetowy to musimy o niej pamiętać. Jak czytałem w artykule https://push-ad.com/blog/bricks-and-clicks-czyli-dystrybucja-wielokanalowa-co-to-jest/t już wiem co to jest dystrybucja wielokanałowa.

    OdpowiedzUsuń
  31. Akurat moim zdaniem w każdym obszarze reklamy znajdziemy jakieś działania które są nieetyczne. Moim zdaniem bardzo fajnym sposobem na reklamę jest pozycjonowanie stron www. Po przeczytaniu artykułu https://megasonic.pl/pozycjonowanie-seo-czy-to-sie-oplaca/ wiem także czy te działania się opłacają.

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo cenne informacje. Jednak ja niestety nie jestem fachowcem od reklamy i będę musiała zacząć współpracę z profesjonalistami. Bardzo duży rozgłos ma moim zdaniem agencja Nakatomi i chyba właśnie ich poproszę o zrobienie strony firmowej oraz kampanii marketingowej.

    OdpowiedzUsuń
  33. Najskuteczniejsza forma reklamy to taka, która ma szansę trafić do dużej liczby odbiorców. Taką reklamą są np. filmy publikowane w telewizji i mediach społecznościowych.
    http://neoncup.pl/

    OdpowiedzUsuń